Selecteer een pagina

Jente Timmer

Welkom op mijn blog

Bij Meertaalpraktijk staat taal centraal. Maar wat maakt taal voor mij zo boeiend? Die vraag kan ik op verschillende manieren beantwoorden. 

Je kunt meer met taal

Wat ging er als kind een wereld voor me open toen ik leerde lezen. Het kunnen begrijpen, spreken, lezen en schrijven lijkt zo vanzelfsprekend, maar is in werkelijkheid een immens complex proces. Vaak verloopt dit proces op rolletjes. Dan sta je er misschien nauwelijks bij stil hoe gemakkelijk je door goede taalbeheersing met leeftijdsgenoten kunt praten. Of kunt zeggen dat je verdrietig bent omdat je knuffel kwijt is. Of een spreekbeurt houdt, een telefoongesprek met de huisarts voert of kunt uitleggen waarom je zo geschikt bent voor die baan. 

Kinderen en volwassenen met taalachterstand of taalontwikkelingsstoornis ervaren dagelijks hoe taal verweven is met alles wat je doet. En hoezeer je dus belemmerd kunt zijn als taal gebruiken niet vanzelf gaat. 

Meer dan taal alleen

Maar toch… Taal is meer dan zinnen, letters en klanken. Meer dan goed gebekt zijn en een grote woordenschat hebben. Met gebaren, gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal en intonatie spreek je boekdelen. Wanneer je je hele lijf gebruikt, krijgen woorden meer betekenis. Dan ben je écht aan het communiceren. 

Meertalig

Misschien herken je het. Je bent op vakantie in een land met een niet alledaagse taal en je hebt ‘goedendag!’ uit je hoofd geleerd. Dan maak je immers makkelijker contact met de lokale bevolking. Het werkt! Een glimlach breekt door op het gezicht van de mevrouw in de supermarkt. Maar dan… ze stort een waterval van onbegrijpelijke klanken over je uit.  

Zo voelen duizenden kinderen zich wanneer ze op school of kinderdagverblijf voor het eerst in aanraking komen met het Nederlands, een taal die niet hun thuistaal is. En toch kunnen hun jonge hoofden al die nieuwe woorden van een tweede, derde of zelfs vierde taal aan. Na een paar maanden kunnen veel kinderen de nieuwe taal al spreken. Fascinerend!

Taal inspireert. Zoveel dat ik de mooie, vreemde en onverklaarbare verschijnselen soms kwijt moet in een blog. En Hylke en Brecht, nu 5 en 2 jaar oud, zijn twee grote Fries-Nederlandse inspiratiebronnen.

Waarom? Waarom?! Waarom?!!!!

Waarom? Waarom?! Waarom?!!!!

Het zal ouders van peuters maar al te bekend voorkomen: de waarom-fase. Ze drijven ons tot het uiterste; we pulken de antwoorden uit de verste hoekjes van ons brein. Waarom wordt dit soms zo ergerlijke woord vaak gebruikt? En hoe goed of fout is 'daarom'? Jammer dat...

Lees meer
‘Ga maar zwaaien!’

‘Ga maar zwaaien!’

En dan is daar eindelijk een gebaar dat je herkent: de baby zwaait en jij weet wat ze bedoelt! Nu is het communiceren écht begonnen! Dat trucje moet ze natuurlijk nog eens laten zien. En nog eens. En nóg eens. Maar wat vindt die baby daar zelf nu eigenlijk van? ...

Lees meer
Peuterpubers met een pesthumeur

Peuterpubers met een pesthumeur

'Twee is nee', die uitspraak kennen we allemaal. Maar voor driejarigen bestaat er helemaal geen leus. Terwijl juist zíj je het bloed onder nagels vandaan kunnen halen. Peuters met een pesthumeur, het is om wanhopig van te worden. En toch, als je er puf voor hebt,...

Lees meer
Eigenwijswoorden

Eigenwijswoorden

Hoe komt het toch dat kinderen zo eigenwijs kunnen klinken? Waarom lijken ze als ze praten vaak ouder dan ze zijn? Ik ben ervan overtuigd dat één van de meest onderschatte aspecten van de Nederlandse taal daar een grote rol in speelt: het bijwoord. Een doordeweekse...

Lees meer
De avonturen van Pakot en Zorijn

De avonturen van Pakot en Zorijn

Haaspaas, takboom, Monsterkoekje, salagne… Onze kleine taalkunstenaars husselen woorden en klanken tot de mooiste creaties ontstaan. Hoe komt dat toch? Een verklaring van dit fenomeen aan de hand van twee hardnekkige omdraaiwoorden uit Hylkes repertoire. Veel ouders...

Lees meer
Let it B

Let it B

Hoera, de eerste woordjes zijn een feit! Elke dag lijken er nieuwe bij te komen. Erg gevarieerd in uitspraak zijn de woorden nog niet. Welke klanken gebruiken kinderen in dit eerste stadium? En waarom nou juist deze? ‘Beebieie!’ Brecht sleurt haar pop aan een been...

Lees meer
VRAGEN STAAT VRIJ

VRAGEN STAAT VRIJ

Ben je lekker aan het spelen? Maak je de beer kapot? Jij kunt al staan hè? Wat is dat toch met al die vragen aan kleine kinderen? Waarom stellen we vragen over handelingen die we letterlijk voor onze neus zien gebeuren? Ik stel me voor dat ik – à la Look Who’s...

Lees meer
‘HOE WAS HET OP SCHOOL?’

‘HOE WAS HET OP SCHOOL?’

Tijdloos zijn ze, die gesprekken over de dag. Iedereen herinnert zich nog wel dé vraag van vader, moeder of ander groot mens. Met standaard antwoord: ‘goed’. Want weet jij veel? Er is zóveel gebeurd en dan moet je alles in één keer maar reproduceren?...

Lees meer